Mahathir Mohamad Resmi Jabat Perdana Menteri Malaysia Ketujuh

LAMANRIAU.COM, KUALA LUMPUR – Dr Mahathir Mohamad kembali mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ketujuh, atau kedua kalinya memimpin negeri jiran tersebut, dihadapan Raja Yang Dipertuan Agung Sultan Muhammad V.

Pembacaan sumpah yang dihadiri petinggi kerajaan dan pejabat tinggi negara sahabat di Istana Negara, Kuala Lumpur, Kamis (10/5) malam.

Pengangkatan Mahathir menjadi sejarah baru bagi negeri tetangga itu, setelah Partai Barisan Nasional selama 60 tahun berkuasa tumbang pada Pemilihan Raya.

Mahathir sebagai pengurus Partai Pakatan Harapan (PH) yang berusia 92 tahun itu juga mecipta rekor tersendiri sebagai pemimpin tertua di dunia yang berusia 92 tahun memimpin Malaysia untuk kedua kalinya.

Rencananya, Dr Mahathir selepas upacara angkat sumpah akan mengadakan pertemuan dengan empat pemimpin partai yang berkoalisi dengan Pakatan Harapan bagi membincangkan jabatan Kabinet yang baru.

Buat pertama kalinya dalam sejarah pilihan raya negara ini, pihak pembangkang berjaya menawan Putrajaya.

Pada Pemilihan Raya yang berlangsung Rabu (9/5), Partai Pakatan Harapan memenangi 113 dari 222 kursi Parlemen bagi membentuk sebuah pemerintahan baru di negara semenanjung.

Sebelumnya, Dr Mahathir Mohamad merupakan Perdana Menteri keempat Malaysia yang berkuasa sejak tahun 1981 hingga 2003 silam. (asa)

Ikuti berita lamanriau.com di GoogleNews

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *